Folkemødet 2023
Mine oplevelser og løsningsforslag til at gøre det mere atraktivt, naturligt og trygt at vælge en everuddanelse og blive faglært.
Mine 4 hovedpunkter
- Folkeskolerne
- Mentorordning
- Erhvervsskolernes forfald
- Rollemodeller, tv-serier og film
Folkeskolerne
Løsningsforslag
folkeskolerne skal være 50/50 alså halv ervudsuddanelse halv akdimkier uddanelse. Forstået på den måde at man laver mere undervisning der kan føres over i praktisk undervisning. Det vil gøre flere kan følge med i undervisning og holde fokus fordi man ser en mening med at lære stoffet og ikke sidder stille hele dagen.
Min erfaringer
Da jeg gik i folkeskole Spurte vi tit hvorfor skal vi lære det har? Lærernes svar var fordi det kommer i højest sandsynligt aldrig til at bruge igen i liver… ikke lige frem motiverende når man iforvejen sidder med den forstyrret tenags hjerne og har problemer med at konsetrer sig hvorfor ikke lave undervisning der reletere til det virkelige liv som håndværker så kan man efterfølgende bruge det praktisk og få koblingen med stillestående og aktivt skole miljø
Kombinationen af aktive fag og stillesiddende er jo ikke en ny opfindelse efterskolerne gør det allerede så det er jo ikke umuligt at kombinere og skabe bedere trivsel.
Efterskole tiden for mig var det bedste jeg nogle siden har oplevet både på den sociale, faglige, fysisk og psyisk.
Mentor ordninger
Denne ordning skal hjælpe med at skabe flere gode og stabile læreplasds samtidig med vi øger trivslen får både Svend og lærling giver sammenhold og mere andsvar til dem begge.
Hvis alle svende havde en lærling ville der i princippet være ????? Lærepladser i Danmark.
Men hvorfor er der ikke det? Idag forgår det som regl sådan at mester ansætter en lærling og siger til svenden imorgen skal du have en lærling med.. allerede der hopper kæden af for mange fordi man ved ikke hvem man får med, hvordan personen er eller hvad de kan, men man ved der kommer til at skulle bruges tid på det og det har vi sjældent nok af.
Løsningsforslag
Jeg tror det skal gøres med undersvining i opførelse og samarbejde på skolen for lærlingen og svenden hvor de lære hvordan man sammen skaber et godt arbejdsmiljø og derved øgertrvilsen (bare fordi man er Svend er man jo hverken pedago eller skolelærer det er en uddanelse i sig selv mange har ikke redskaberne til at håndtere det. Det skaber dårlig trivsel for både lærlinge og svende.
Lærlingene skal lære hvad de fra dag 1 kan bridrage med og hvordan man opføre sig i forskellige suitiationer
Svenden skal have nogle redskaber til undervisning, mulighed for at søge hjælp på skolerne hvis de har problemer med at trænge ind til lærlingen og få et andsvars forhold til den lærling man har så man naturligt passer på dem og støtter dem gennem uddanelsen.
Svenden bruger arbejdstiden på det (mester konpenceres) lærlingen må undvære noget andet undervisning. Erko skal der en pose penge til dette projekt.
Min erfaring
Jeg taler ud fra min egen erfaring som lærling under 6 forskellige mester og et utal af svende.
Jeg har fra dag 1 af altid prøvet at være til mest muligt grav i starten af ens uddanelse er det med at Ryde op og gøre rent, hente værktøj i bilerne holde orden i bilerne, på værkstedet, lagerrum parkeringsplads og personalerum osv. men når man bliver kastede rundt mellem forskellige svende der alle har indrettede billerne forskelligt og gør tingene på hver deres måde kan det godt være svært at vide hvordan man skal opføre sig… nogle svende vil gerne bare have man står stille og kigger på dem andre har bedst med man laver noget og nogle vil helst ikke have man kigger på dem.
I min første praktikvirksomhed gjorde jeg virkelig mit bedste og var glad for at være der men interne stridigheder gjorde jeg tilsidat gav op på at gøre alle trilfræsse og begyndte forsigtigt af sige fra over for nogle småting. Gjorde jeg fik sparket.
I min anden praktikvirksomhed var det svenden i virksomheden der valgte mig det var “hans projekt” han tog ansvar for både min udvikling, trivsel, kunde håndtering osv. det var fedt! Han lærte mig at forstå en arbejdsopgave fra alles vinkler, mester der står med tidsplan og planlægning, kunden der ønsker sig et produkt, svenden der har brug for en hånd, materialerne der opføre sig sådan i det bestemte miljø osv. samtidig med det var trygt! Efter 2 måneder viste jeg hviske værktøj han skulle bruge inde han sagde det og lige hvordan han gerne ville have bilen pakket ting. Vi fik virkelig et godt samarbejde op at køre og jeg fik lært en hel masse! Han var et vigtigt holdepunkt i min uddanelse han lærte mig ikke bare faget han lærte mig også at navigere i det.
I min 3 og sidste virksomhed fandt jeg hurtigt ud af der var en af svenden jeg gerne ville gå medst med, han havde taget samme uddanelse, bare nogle år tidligere og var derfor i mine øjen den person der bedst kunne klæder mig på til svendeprøven. Jeg gjordet igen mig bedst jeg havde lært og der var bonus! Han lærte mig hvordan han var blevet så dygtig som han er lossede mig i røven når der var brug for det testedes mig i ting de kunne finde på at spørger om til eksamen og hjælp mog med at designe mig svendestykke. Han fik snakket mig til ro når jeg gik i panik og lagt brænde på bålet når jeg var ved at gå ud! Han har lært mig alt jeg kan på et værksted!
Jeg er stadig ansat der idag og vi får en gang imellem lov at køre sammen men jeg ringer gerne og forstyrre han i ny og nå med spørgsmål og lidt hygge snak
Erhvervsskolernes forfald
Løsningsforslag
Penge, penge og penge! Bygninger og maskiner er i forfald fordi erhvervsskolerne har skulle spare. og ja en erhves uddanelser er dyre at holde igang fordi vi har brug for maskiner, værktøj og matrialer ikke bare stole, bore, papier og blyanter er nok der skal mere til.
Socialt samvære og fældeskab på skolerne, der skal bruges penge på sociale ancemanger på skolen der ryster folk sammen også skal man følge den samme klasse helevejen gennem uddanelsen!
Min erfaring
Men med mine erfaring må jeg også sige at erhversskoler skal også lade være med at bruge penge på maskiner størstedelen af mesteren ikke har. Da må man lave et samarbejde med en maskinforbrik og komme ud og få indtrudktion til fx kelher, kantbånd og ligende. og holde fokus på at lære de mere gængse maskiner istedet og have flere af dem. Så alt tiden på skolen ikke går med at vente i kø og skynde sig videre. Det giver mening man får smust til alt men alle maskiner er forskelige så hviemindere du kommer ud til en mester der har præsis den maskine fra samme årgang du stod ved på skole skal du alligevel lære den at kende og det gør man ikke efter et par timers undervisning alligevel.
Rollemodeler, tv-serier og film
kan du nævn en tv-serie eller film der foregå på en ervavsuddanelse eller i en hverdags håndværker miljø?
Nej vel… Der findes tonsvis af konkurrencer/reality håndværker tv der ikke er til at samlingen eller giver indblik i ens håndværkers hverdagen. tvært imod er de gode til at bygge ting exstremt hurtigt og billigt det giver en misvisning billede af virkelighed og gør at kunder tror virkelighedens håndværker prøver at snyde dem og tage for meget for deres arbejde.
Kan du så nævne en tv-serier eller film der forgå på et gym?
Det kan jeg i hvert fald bland andet tv-serien Skam og filmen SMUK god underholdnings tv som selvfølgelig ikke er 100% samlingelig med virkligheden men man fanger stemningen og for et indblik i gym livet det er ikke fordi de skal skrottes overhovede vi skal også bare have den indtrudukton til erhvsauddanelserne.
Dagens danmark
Her får du et skud reel leif håndværker rollemodeller jeg kender til med link til deres shosiale medier. de deler ikke nødvendivis mine holdninger men de viser og deler ud af deres hverdag både personlig og fagligt.
Løsningsforslag
Min erfaring